onsdag 4. juni 2008

Jokeren / Lars Saabye Christensen

I romanen "Jokeren" av Lars Saabye Christensen møter vi Hans Georg Windelband som er 26 år, men han går som regel under dekknavnet Hugo Hylster.
Han er en mann som føler han ikke har kontroll og oversikt over seg selv. Han fremstår også som en veldig ensom mann, i tillegg til at han virker veldig nedslått. Han lever livet som det kommer i leiligheten sin i Theresegate.
En morgen da han leser avisen, står det at han er død. Han bestemmer seg for å oppklare dette mysteriet. Hovedpersonen, Hans Georg, blir fulgt mens han prøver å finne ut av hvem som har tatt hans navn og da å "oppklare sin egen død"

"Men jeg var ikke død. Men det stod i avisen. Jeg reiste meg langsomt fra stolen, gikk bort til fjernkontrollen og lot en søvnig pekefinger med en svart rand ytterst på en blålig negl falle ned på av-knappen....
Det var ingen prangende annonse, ingen vår kjære, dypt savnede, eller umistelige, ingen kolonner med hyggelige navn som ville minnes meg med vemod. Bare navnet mitt"
Kapittel 1, side 5

Dette er en veldig original bok. Dette kommer frem i måten forfatteren har skrevet boken på. Han bruker et fengende språk som gjør at man blir revet med. Boken kan også sees på som en "sprudlende og frekk thrillerlek".

Jokeren / Lars Saabye Christensen; J.W. Cappelen AS, utgitt i 1981

R.K.

Ingen kommentarer: