onsdag 14. mai 2008

Muleum / Erlend Loe


Julie (18) mister begge foreldrene og storebroren i en flystyrt i Afrika. Hun sitter alene igjen i en stor villa i Holmenkollen. Venninnen Constance, psykologen Geir og noen fjerne slektninger prøver å trå støttende til. Julie er ikke særlig motivert for verken sorgterapi eller gleden med å ri eller få seg en hund. Hun er bare sint og likegyldig til livet videre. Hvorfor kan ikke bare alt ta slutt?

"Jeg er drittlei av folk som vil meg godt. Alle synes synd på meg. Det er ingen grenser. (...) Jeg blir gal av å være stakkars liten hele dagen. Som om ikke andre opplever triste og vanskelige ting. Som om jeg er den eneste i hele verden som har mistet familien sin." ( s. 3-4)


Etter noen måneder følger hun likevel et av rådene fra "Psykogeir" og begynner å skrive dagbok. Hun må jo gjøre noe.

Erlend Loe er tilbake i kjent stil. Boka Muleum er original, ironisk og samfunnskritisk. Loe skriver lett og underholdende om alvorlige temaer som sorg og meningen med livet.

Muleum / Erlend Loe. - Oslo : cappelen, 2007. - 254 s.

Ingen kommentarer: